Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Fin spridningsbild med Joskin Ferti-Space2 Horizon
Skänninge Maskinstation köpte sin första Joskin-maskin 2016 och sedan dess har det varit svårt att inte köpa fler. Nu är de inne på sin andra fastgödselspridare från Joskin, en Ferti-Space2 Horizon.
- Den ger en väldigt fin spridningsbild som resulterar i en jämn fördelning av gödseln på fältet, säger Mikael Franzén på Skänninge Maskinstation.
Skänninge Maskinstation i Östergötland startade redan 1952 och Mikael Franzén började jobba där 1985. Efter några år tog Mikael över verksamheten och idag driver han företaget tillsammans med frun Carina. De hjälper lantbrukare med bland annat sådd, växtskyddssprutning, tröskning och fastgödselkörning. De har fyra årsanställda plus två till fyra personer som anställs under mer hektiska perioder.
- När jag började 1985 var gödsel en belastning för lantbrukare och inte någon tillgång. Det fanns ingen precision när det spreds ut, säger Mikael. Men idag ska gödseln spridas med precision.
Till sin hjälp för att sprida fastgödsel använder Skänninge Maskinstation Joskins fastgödselspridare Ferti-Space2 Horizon.
- Vi sprider huvudsakligen hönsgödsel. Den sprider vi innan vårsådd och innan höstrapssådd och som andragiva på vete på våren på en del gårdar, säger Mikael. Beroende på konsistens på gödseln kör vi 24 meter spridningsbild, men annars är det 18 meter vi kör mest på.
Mikael med hunden Viggo
Skänninge Maskinstation kör väldigt mycket fastgödsel med sin Ferti-Space2 Horizon, mellan 2 500 och 3 000 ton per år. Och på det tillkommer kalk. Det har funnits en fastgödselspridare från Joskin tidigare i företaget, av modellen Tornado Horizon. Och helhetsintrycket för Mikael är att de funkar klockrent.
- Att valet föll på Joskin igen och deras fastgödselspridare är inte minst tack vare vågsystemet. Det fungerar som en gödselspridare (mineralgödselspridare, red. anm.), du ställer in ton per hektar och arbetsbredd och sen är det bara att köra i stort sett, avslutar Mikael.